MAKANAN TERBAIK UNTUK ANAK


Ramai diantara ibu bapa yang mengeluh dengan prestasi anak-anak mereka di sekolah. Masalah-masalah ini sering berlaku kepada mereka :

  • Anak kurang focus ketika belajar
  • Prestasi di sekolah tidak memuaskan.
  • Mudah lupa apa yang di ajar.
  • Susah untuk bangun pagi.
  • Lambat pickup.
Ibu bapa perlu tahu masalah-masalah ini berpunca daripada mana? Faktor yang paling banyak mempengaruhi tumbesaran anak-anak kita adalah daripada pemakanan.  
Ibu bapa memainkan peranan penting dalam mengawal pemakanan yang diambil oleh anak-anak mereka kerana segala aspek bermula daripada pemilihan makanan, tabiat, cara makan dan jenis makanan yang ditunjukkan sejak mereka kecil lagi.

Oleh itu, ibu bapa perlu memainkan peranan dalam membentuk gaya pemakanan yang sihat kepada anak-anak mereka.

Makanan apakah yang terbaik untuk anak-anak?

Ok, ini saya nak kongsikan beberapa makanan yang terbaik untuk anak-anak anda. Ia juga mampu merangsang minda anak-anak dan sangat baik untuk tumbasaran anak.

1. KURMA
                                                        Kurma_4848.jpg
Buah kurma ini sangat sesuai untuk kanak-kanak yang sedang membesar, menguatkan daya tahan tubuh, meningkatkan stamina, mengalakkan pertumbuhan tulang dan membentuk minda anak-anak yang cerdas.

2. DELIMA

delima.jpg
Delima mengandungi zat gizi yang melindungi sel-sel otak terhadap kerosakan radikal bebas, daya tahan penyakit serta dapat mengurangkan batuk dan asma. Ia juga sebagai agen anti radangan yang hebat serta bertindak sebagai agen imunisasi dalam tubuh. 
Mujarab untuk penerang hati seperti sabda nabi Muhammad SAW : "Sesiapa yang memakan buah delima keseluruhannya, sesungguhnya Allah menerangkan hatinya selama 40 hari."

3. KISMIS

kismis.jpg

Kismis adalah makanan yang diperbuat daripada buah anggur yang telah dikeringkan. Kismis mengandungi karbohidrat, lemak, protein, vitamin B1, B2, B3, B5, B6, dan B9, kolin, vitamin C, vitamin E, vitamin K, kalsium, zat besi, magnesiun, fosfor, potassium, sodium, dan sebagainya.
Gula ringkas dalam kismis telah dikenal pasti dapat meningkatkan daya pemikiran otak. Ini kerana otak memerlukan gula ringkas dalam kuantiti yang banyak untuk berfungsi dengan baik dan kismis dapat menyediakan keperluan gula ringkas dalam kuantiti yang banyak dan cepat.

4. ANGGUR

anggur.jpg
Kebanyakkan anak-anak gemar memakan Buah Anggur ini kerana manisnya. Lebih menarik anggur hitam, anggur ungu, dan anggur merah semuanya mengandungi quercetin dan anthocyanin yang diketahui membantu menyihatkan otak dan meningkatkan memori. 
Malah ia mengandungi zat amat diperlukan untuk membina darah bagi memastikan bekalan oksigen yang mencukupi untuk disalurkan ke otak yang berkesan untuk membantu merangsang minda.

Kita sebagai ibubapa mamainkan peranan yang sangat penting dalam memastikan anak-anak kita mendapat makanan yang sihat dan baik untuk mereka. Beri mereka amalkan makanan-makanan ini sebagai rutin harian untuk membantu mereka mecapai tahap tumbesaran yang baik.
TAPI..!!
Tapi macam mana nak pastikan anak kita makan semua makanan diatas setiap hari. Ada di antara kita yang anaknya susah untuk makan sayur dan buah-buahan kan?

Nak dapatkan semua buah-buahan macam kat atas ni pon bukan senang, ada yang tumbuh ikut musim & perlu di import dari negara lain. Semestinya semua ini mengambil masa yang lama.

Nak tak kalau saya share 1 makanan tambahan yang telah menggabungkan semua makanan-makanan di atas dan ditambah pula dengan makanan-makanan sunnah yang lain.
(Saya jamin ini akan memudahkan ibu bapa & yang paling penting semua khasiat makanan-makanan sunnah ada dalam 1 makanan tambahan ini.)

Klik sini kalau nak tahu.




Comments